неділя, 31 травня 2015 р.

Звіт
з лабораторної роботи № 1
студентки фізико-математичного факультету,
5 курсу, 2 групи
Дзини Лариси Сергіївни
Тема лабораторної роботи: Пошук інформації за ключовими словами
Мета: навчитися користуватися різними пошуковими системами з метою пошуку інформації, з’ясувати і закріпити на практиці засоби пошуку інформації за ключовими словами.
Порядок виконання:

1.   Пошук інформації із ключових слів 
  1.Запускаю браузер. 
  2.На панелі Адресу ввожу: http://meta.ua 
  3.У поле для уведення ключових слів уведіть ключові слова по темі, що цікавить мене.
  4.Переглядаю результати пошуку. Виконую пошуки за подальшими умовами.
 За допомогою пошукових систем  складаю свій власний список таких Інтернет-ресурсів:
 1) українських пошукових серверів (не менше 5);
 2) віртуальних бібліотек (не менше 10);
 3) реферати українською мовою (не менше 7); 
 4) офіційних сайтів організацій (не менше 10);
 5) сайтів дистанційного навчання (не менше 10); 
 6) україномовних сайтів освітнього напрямку (не менше 10); 
 7) освітні он-лайн телеканали (біля 5); 
 8) педагогічні соціальні мережі (біля 5); 
 9) сайти методичних об’єднань (біля 5); 
 10) тематичні сайти з напрямку вашої професійної підготовки (інформатика, математика, фізика та ін.). Дані заношу у таблицю.
5. Виконую пошуки в Яндекс (OR, AND, +,-,* тощо). 
Відповіді на контрольні питання:
1. Поняття: пошукова система, Веб-павук (web spider), індексатор, пошукова машина, релевантність.  
Пошукова система (англ. search engine, синоніми: пошуковий сервер, пошукова машина) спеціальний веб-сайт, на якому користувач по заданому запиту може отримати посилання на сайти, відповідні цим запитом.
Веб-павук – програма, що є складовою частиною пошукової системи і призначена для обходу сторінок Інтернету з метою занесення інформації про них у базу даних пошуковика. За принципом дії павук нагадує звичайний браузер. Він аналізує вміст сторінки, зберігає його в деякому спеціальному вигляді на сервері пошукової машини, якій належить, і відправляється по посиланнях на наступні сторінки.
Індексатор –  це програма, яка займається обробкою сторінок, завантажених за допомогою веб-павука.
Пошукова машина – комплекс програм, призначений для пошуку інформації. Зазвичай є частиною пошукової системи.
Релевантність – семантична відповідність пошукового запиту і пошукового образу документа.
2. Мова запитів пошукової системи Яндекс.
Мова запитів “Яндекса” складається з операторів, які відокремлюються від слів пробілами і можуть розташовуватися перед, після і між словами, а також знаків, що містяться безпосередньо перед словами без розділяють пробілів.
Якщо слова запиту розділені оператором & (логічне І) – це означає, що в результати пошуку потраплять ті документи, в яких всі вказані присутні в одному реченні. Наприклад, запит “книжковий & магазин” поверне ті документи, де йдеться про книгарнях, і не стане повертати ті, в яких в одному місці йдеться про книжкову ярмарку, а в іншому – про магазин спорттоварів. Оператор & використовується за умовчанням, так що запит “книжковий магазин” повністю еквівалентний запиту “книжковий & магазин”.
Для того щоб в результатах пошуку виявилося одне слово з декількох, застосовується оператор | (логічне АБО). Наприклад, запит “виставки | експозиції” поверне документи, в яких зустрічається або перше, або друге слово (дуже зручно при пошуку слів, що мають синоніми).
Оператором ~ (тильда, логічне НЕ) задається обов’язкове відсутність слова в реченні. Наприклад, запит “банк ~ рефератів” поверне посилання на документи про банки, виключивши з них заполонили Рунет банки рефератів.
Оператори & &, | | і ~ ~ функціонують повністю аналогічно операторам &, | і ~ за винятком того, що “подвійні” оператори працюють на рівні документа в цілому. Наприклад, запит “Копенгаген ~ ~ турагентство” поверне посилання на сторінки, присвячені Копенгагену, одночасно звільнивши нас від численних веб-сайтів туристичних фірм, які, як правило, завжди виявляються на перших місцях в результатах пошуку.
Знак + ставиться перед тими словами, які обов’язково повинні бути присутніми в результатах пошуку (актуально при запиті з великої кількості слів). Наприклад, запит “володар кілець + книга онлайн” повертає втричі менше посилань, ніж запит “володар кілець книга онлайн”. Цей же оператор дозволяє включати в запит і стоп-слова. Наприклад, запит “око за око” повертає величезна кількість документів, де слово “око” двічі зустрічається в одному реченні, тоді як запит “око за око +” поверне тільки ті документи, де беруть участь всі три заданих слова. Виключити з результатів документи, що містять задане слово, дозволяє знак -, який працює аналогічно оператору ~ ~. Знаки + і – працюють тільки на рівні документа.
Знак! дозволяє скасувати формування списку словоформ для заданого слова. Наприклад, щоб уникнути описаного вище казусу із запитом “пошту”, можна замінити його на що-небудь на зразок “! Пошта |! Пошти |! Поштою”.
Дужки застосовуються для групування підзапитів при складанні з них одного складного запиту. Наприклад, запит “(картини | репродукції) & (Шишкін | Рєпін)” поверне посилання на картини або репродукції будь-якого з двох згаданих художників.
3. Мова запитів пошукової системи Rambler.
Щодо пошукових можливостей Rambler – вони все ще беззаперечні – але лише тоді, коли мова йде про перевірені часом сайти. Будучи істинним аристократом, Rambler з деякою відразою відноситься до невеликих сайтів і домашніх сторінок, інформацію на яких він здатен відшукати далеко не завжди. Але зате результати Rambler містять мінімальну кількість „сміття”. Система підтримує логічні операції І, АБО, НЕ, логічні групи, метасимволи „?” і „*”, які замінюють один символ або їх групу, а також дозволяє збільшувати і зменшувати значимість слів, що вводяться, за допомогою коефіцієнтів „+” і „-”. Є можливість пошуку документів „схожих” на потрібний серед знайдених, а також пошуку серед вже знайдених документів. Пошук в різних кодуваннях дає однаковий результат.
4. Мова запитів пошукової системи Google.
Найпростіший спосіб пошуку в Google – надрукувати один чи більше пошукових термінів (слів або фраз, які найкращим чином описують інформацію, що вам потрібна) у вікні для пошуку і натиснути 'Enter'. У відповідь Google поверне сторінку результатів пошуку: перелік веб-сторінок, які відповідають вашим пошуковим термінам. При цьому сторінки, які відповідають пошуковим термінам найкраще, виводяться на початку цього переліку. Зрозуміло, що вірний вибір пошукових термінів – це ключ до відшукання потрібної інформації. Почати можна з очевидного – якщо ви шукаєте загальну інформацію про Львів, спробуйте ввести просто Львів. Але, як правило, краще використовувати декілька слів: якщо ви плануєте екскурсію по Львову, то більш якісні результати будуть знайдені по запиту екскурсія Львів, ніж по окремим запитам Львів та екскурсія. А запит екскурсія Львів центр може дати вам навіть кращі (або гірші, в залежності від того, куди конкретно ви збираєтесь) результати. У вас може виникнути питання, чи достатньо специфічні ваші пошукові терміни. Звичайно, у цьому сенсі краще шукати хороша кав’ярня центр, ніж кав’ярні міста. Але тут треба знати міру і обирати терміни уважно, тому що Google шукає саме те, що ви просите. Тому хороша кав’ярня центр скоріше за усе дасть кращий результат, ніж дійсно хороше місце відпочинку під час екскурсії по центру. Пошукова система Google НЕ є регістро-залежною. Усі літери, як би ви їх не вводили, автоматично переводяться до нижнього регістру (стають маленькими). Тому, наприклад, результати пошуку для запитів Київський Національний Університет, київський національний університет та КИЇВський НАЦІОнаЛЬний уніВЕРсиТЕТ будуть однаковими. За замовчуванням, Google повертає лише ті сторінки, які включають усі ваші пошукові терміни. Тому немає потреби вставляти "and" між термінами. Але візьміть до уваги, що порядок слів у запиті може впливати на результати пошуку. Іноді вам буде потрібні лише результати, які включають деяку фразу (або словосполучення) повністю. В такому разі необхідно просто узяти ваші пошукові терміни в лапки. Пошук по фразах є найбільш ефективним, якщо ви шукаєте власні імена ("Тарас Шевченко"), фрази з віршів або пісень ("Чого являєшся мені у сні"), або інші відомі висловлювання ("з усіх втрат втрата часу найтяжча"). Пошук "+" Google ігнорує дуже часто вживані слова і символи, такі як "where" (англ. "де"), "how" (англ. "як"), "the" (артикль), так само як деякі окремі цифри і окремі літери, тому що, як правило, вони уповільнюють пошук і при цьому не покращують його результати. Якщо якийсь з ваших пошукових термінів проігноровано, ви можете дізнатися про це одразу на сторінці результатів пошуку. Але трапляється, що таке дуже часто вживане слово є важливим для отримання потрібних вам результатів. В такому разі ви можете включити його у запит, додавши знак "+" перед цим словом. (Треба залишити пробіл перед знаком "+"!) Інший спосіб полягає у використанні пошуку по фразах. При пошуку по фразах загальновживані слова (наприклад, "where are you" (англ. "де ти є")) не виключаються. Наприклад, для пошуку Star Wars, Episode I, можна використати Star Wars Episode +I АБО "Star Wars Episode I". Зміна форми слова Google використовує технологію зміни форми слова. Тому, коли це може бути доречним, він шукає не лише пошукові терміни, задані, але також і слова, схожі на усі або деякі з ваших пошукових термінів. Якщо ви задаєте параметри пошуку як pet lemur dietary needs, Google також шукатиме результати для pet lemur diet needs та інших можливих варіантів ваших пошукових термінів. Будь- які варіанти ваших пошукових термінів, по яких здійснювався пошук, виділяються у фрагменті тексту, що супроводжує кожний результат пошуку. Виключення пошукових термінів Якщо ваш пошуковий термін має більше ніж одне значення (наприклад, океан може стосуватися географічних об’єктів, великого обсягу чогось або бути частиною назви популярної групи "Океан 2 Ельзи"), ви можете сфокусувати ваш пошук, поставивши знак "-" перед словами, пов'язаними з тим значенням, яке вас не цікавить. Наприклад, для того, щоб знайти інформацію про океан як такий, а не про музичну групу, можна використати такі параметри пошуку: океан –ельзи Примітка: якщо ви включаєте у пошук негативний пошуковий термін, не забувайте залишати пробіл перед знаком "-".
5.     Характеристика пошукової системи META.
Метта - український пошуковий портал. Використовує пошукову систему власної розробки з українською, російською та англійською мовами пошуку. Зона пошуку — українські та дотичні до України сайти, а саме : сайти в домені UA та під доменах (com.ua kiev.ua тощо); українська мова сайту; хостинг на IP українських провайдерів; основна тематика сайту (будь-якою мовою) дотична до України.

Немає коментарів:

Дописати коментар